شما اینجا هستید
اجتماعی » جزئیات فسخ قرارداد قطار شهری اهواز با شرکت کیسون

جزئیات فسخ قرارداد قطار شهری اهواز با شرکت کیسون

گزارش جنوب؛ موسی شاعری شهردار اهواز شامگاه چهارشنبه ۲۸ خردادماه با حضور در صداوسیمای استان در برنامه ی ” افق روشن” در خصوص تعیین تکلیف پروژه ی قطار شهری اهواز اظهار کرد: قرارداد این پروژه ۳۰ مهرماه سال ۸۵ با مشارکت شرکت کیسون و شرکت چینی نورینکو( با رهبری شرکت کیسون) ابلاغ شد، این قرارداد بین المللی است و ارزش کل پروژه به مبلغ ۷۹۰ میلیون دلار آمریکا است که به نرخ آن زمان معادل ۷۴۰ میلیارد تومان می شد.

شهردار اهواز ادامه داد: این قرارداد به صورت EPCF بسته شده است بدین معنا که شرکت کیسون باید تمام مراحل پروژه ازجمله طراحی مهندسی، خرید تجهیزات و اجرای پروژه را برعهده داشته باشد.

شاعری توضیح داد: در سال ۸۵ قرار بود پروژه قطار شهری اهواز پس از برگزاری مناقصه میان شرکت‌های متقاضی به یکی از آنها واگذار شود اما شرکت کیسون پیشنهادی مبنی بر تامین مالی ۸۵ درصدی پروژه به صورت فاینانس توسط شرکت چینی را مطرح کرد که همین پیشنهاد سبب شد شرکت کیسون به عنوان شرکت منتخب برگزیده شود.

قرار بود ظرف پنج سال پروژه ی متروی اهواز تکمیل شود

شاعری خاطرنشان کرد: کل پروژه ی قطار شهری اهواز در چهار فاز طراحی شده که قرار بود ظرف مدت پنج سال تکمیل شود اما در حال حاضر بعد از ۱۵ سال پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش CIVIL یا همان سازه و مهندسی ۵۷ درصد و در کل پروژه ۲۸ درصد است.
وی ادامه داد: همه ی مبلغی که برای بخش CIVIL پروژه یعنی احداث تونل ها، ایستگاه ها و سازه باتوجه به کل مبلغ قرارداد ( ۷۴۰ میلیارد تومان) پیش بینی شده پرداخت شده است.
شهردار اهواز تصریح کرد: کل مبلغی که باید شرکت کیسون در بخش سازه ها هزینه می کرد ۳۱۰ میلیارد تومان بود که تا امروز بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به این شرکت پرداخت شده است که بخشی از آن بابت ۲۴۰ میلیارد تومان صورت وضعیت ارائه شده و مابقی بابت تعدیل ها بود.
شاعری با بیان اینکه خط یک از فاز اول این پروژه در بخش سازه ها ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اذعان داشت: در فاز نخست از خط اول پروژه که به طول ۲۳ کیلومتر است ۲۸۰۰ متر ریل گذاری انجام شده و خط اول این فاز به طول ۶.۸ کیلومتر است که ۲.۸ کیلومتر از آن انجام شده است همچنین تا کنون ۱۷ کیلومتر تونل حفر و ۱۰ ایستگاه احداث شده است.

ادعاهای واهی کیسون

وی اظهار کرد: مدیران شرکت کیسون مدام اعلام می کنند که پولی به ما پرداخت نشده اما در حقیقت صورت وضعیتی ارائه نشده که شهرداری اهواز آن را پرداخت نکرده باشد و بارها گفته ایم که ادعاهای آن ها واهی است.
شهردار اهواز اضافه کرد: به هیچ عنوان استاندار خوزستان، شورای شهر و شهرداری اهواز در خصوص منافع مردم کوتاه نمی آیند گرچه فشارهایی از ابتدا بر ما اعمال شد و در حال حاضر نیز وجود دارد.

ادعای طلب کیسون از ۱۸۰ میلیارد تا یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان !

شاعری با اشاره به اینکه در سال ۹۶ صورت جلسه ای در خصوص این پروژه تنظیم شد که شرکت کیسون آن را امضا نکرد، بیان کرد: کیسون ادعا کرد ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبه دارد و ابتدای سال ۹۸ با انتصاب بنده به عنوان شهردار اهواز مبلغ طلب خود را ۳۰۰ میلیارد تومان و بعد ۴۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد بدون اینکه کاری انجام شود.
وی ادامه داد: بعد از آن شرکت کیسون طلب خود را ۹۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد، ۱۰ روز گذشته نیز در جلسه ای در سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را به یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد و پنج روز پیش مبلغ طلب خود را به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تغییر داد که این نشان می هد این شرکت تمایلی برای ادامه ی کار ندارد.
شهردار اهواز افزود: بنده با استاندار خوزستان، اعضای شورای شهر اهواز و همچنین دو استاندار قبلی در این خصوص صحبت کردم که آن ها هم معتقد بودند این شرکت تمایلی به ادامه ی انجام کار ندارد. در تاریخ هفتم مهرماه ۹۸ به صورت جدی اعلام کردم قصد فسخ قرارداد با کیسون را داریم.

شاعری با اشاره به سفر معاون اقتصادی وزیر کشور به اهواز در تاریخ هفتم مهرماه سال ۹۸ گفت: در جلسه ای در رابطه با تعیین تکلیف پروژه ی قطار شهری اهواز با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور، شهرداری اهواز و مدیرعامل و رییس هیئت مدیره ی شرکت کیسون مقرر شد این شرکت ظرف ۷۲ ساعت تمایل به ادامه ی همکاری یا قطع همکاری خود را اعلام کند که در صورت اعلام ادامه همکاری می بایست ظرف ۱۰ روز کارگاه ها را فعال کند و شهرداری اهواز نیز متعهد شد بالافاصله با هر ارائه ی صورت وضعیت از طرف شرکت کیسون نسبت به پرداخت اعتبار اقدام کند.
وی یادآور شد: در موعد مقرر یعنی ظرف ۷۲ ساعت بعد از جلسه، شرکت کیسون در نامه ای به شهرداری اهواز برای ادامه ی همکاری اعلام امادگی کرد اما از آن زمان تا کنون پروژه فعال نشده است.
شهردار اهواز با اشاره به اینکه موعد قرارداد شرکت کیسون دو سال گذشته به پایان رسید که مجدد برای ۲ سال دیگر تمدید شد، تصریح کرد: رییس هیئت مدیره ی شرکت کیسون در جلسه ای عنوان کرد ” ما قادر نیستیم تا اعتباری برای این پروژه صرف کنیم” و اعلام کرد شهرداری اهواز حداقل ۳۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت کند تا پروژه مجدد فعال شود.

کارگران قطار شهری اهواز ۱۸ ماه حقوق معوقه دارند

شاعری خاطرنشان کرد: گرچه پرداخت حقوق کارگران این پروژه توسط شهرداری اهواز خلاف ضوابط موجود بوده اما براساس مصوبه ی شورای تامین استان شهرداری اهواز تا کنون ۶۰ میلیارد تومان از حقوق کارگران پروژه ی متروی اهواز را پرداخت کرده است اما در حال حاضر این کارگران بیش از ۱۸ ماه حقوق معوقه دارند.
وی با اشاره به فسخ قراداد با شرکت کیسون اذعان کرد: در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که ادامه این قرارداد فایده ای ندارد و در شورای سازمان قطار شهری اهواز این را مطرح کردیم که موضوع به شورای عالی فنی ارجاع داده شد. داوری این پیمان در ابتدای قرارداد بر عهده ی اتاق بازرگانی پاریس بود اما در زمان تمدید قرارداد پذیرفته و قید شد که داوری به شورای عالی فنی محول شود.
شهردار اهواز تاکید کرد: تامین منابع مالی این پروژه از طریق فایناس محقق نشد که شرکت کیسون برای آن بهانه هایی از جمله اینکه شهرداری اهواز نتوانست بانک عامل را مشخص کند مطرح می کند که این مساله نیز جای بحث حقوقی مفصل دارد.

پروژه ی متروی اهواز زخم بدی بر پیکره ی شهر وارد کرد

شاعری با اشاره به سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به خوزستان در سیلاب سال ۹۸ گفت: به آقای نوبخت گفتم پروژه ی متروی اهواز زخم بدی بر پیکره ی شهر است، ما فاز نخست از خط اول این پروژه ( از سه را فرودگاه تا مصلی) را باتوجه به پیشرفت ۹۰ درصدی آن می توانیم ظرف مدت یک سال تکمیل کنیم به شرطی که پیمانکار اراده ای کار داشته باشد.
وی ضمن عنوان اینکه از محل بودجه ی سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری اهواز برای پروژه ی قطار شهری اختصاص داده شده، اضافه کرد: ما به پیمانکار ابلاغ کردیم که کارگاه ها را تخلیه کند تا بتوانیم با پیمانکار جدید وارد مذاکره شویم و یک فرصت زمانی برای اینکه پیمانکار این کار را انجام دهد وجود دارد.
وی ادامه داد: به شرکت کیسون برای تخلیه کارگاه ابلاغ شده است انتظار داریم این شرکت نسبت به تخلیه کارگاه اقدام کند در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی بابت خسارت‌های وارده به فضای عمومی، حمل و نقل و حتی نسبت به خسارت‌های اجتماعی طرح دعوا می کنیم.
شهردار اهواز درخصوص تعیین تکلیف حقوق معوقه کارگران این شرکت گفت: این کارگران به صورت مستقیم با شهرداری اهواز قراردادی ندارند و می‌توانند علیه شرکت کیسون طرح دعوا کنند، اما یکی از شروط ما با پیمانکار جدید قطار شهری بکارگیری همین کارگران خواهد بود.

فسخ قرارداد با شرکت کیسون تصمیمی جسورانه بود

وی با اشاره به اینکه بعد از طی شدن مراحل قانونی به سمت بررسی و انتخاب پیمانکاری واجد شرایط می رویم و فعلا هنوز پیمانکار بعدی پروژه مشخص نشده، ادامه داد: فسخ قرارداد با شرکت کیسون تصمیمی جسورانه و جمعی بود.
شهردار اهواز تصریح کرد: مشکلات بسیاری در شهر اهواز از جمله فضای سبز وجود دارد وما نسبت به آن ها آگاهیم اما در این شرایط سخت اقتصادی نمی توان جادو کرد، ما تلاش خود را برای رفع مشکلات می کنیم.

شاعری بیان کرد: طولانی شدن پروژه ی متروی اهواز جفای بزرگی در حق مردم اهواز بود که علت آن ترساندن از غولی به نام کیسون بود که اکنون این سد کنار گذاشته شد زیرا بیشتر از این نمی توانستیم از منافع مردم کوتاه بیاییم.
وی با بیان اینکه این مساله باید هرچه سریعتر به سرانجام برسد، افزود: برای ادامه ی کار یک تیم حقوقی قوی تشکیل می دهیم.
شهردار اهواز بیان کرد: اگر اکنون یک پیمانکار قوی و با انگیزه پیدا شود یک سال بعد از شروع کار فاز نخست از خط یک پروژه، با تامین مالی که شهرداری انجام می دهد تکمیل خواهد شد.

گروه: اداره کل ارتباطات و امور بین الملل,
نویسنده خبر:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی گزارش جنوب | امانت، صحت و دقت در گزارش